Adet Düzensizlikleri

Pratik olması açısından adet düzensizliğini kadın hayatının farklı evrelerinde incelemekte fayda vardır. Bu amaçla kadın hayatını çocukluk, ergenlik, doğurganlık, premenopoz (menopoz öncesi) ve menopoz olarak ayırmakta ve düzensiz kanamaları bu şekilde incelemekte fayda vardır:

Vaginal Akıntılar

Vaginal akıntılar kadınların en çok sağlık merkezlerine, kadın-doğum polikliniklerine ve muayenehanelere başvurma sebeplerinden biri. Oldukça can sıkıcı bir durum. Özellikle yaz döneminde bir takım hijyenik kurallara pek dikkat edilemeyeceği için vaginal akıntı şikayeti oldukça artar. Örneğin: genital bölgenin hava sıcaklığı etkisiyle terlemesi, mayo- bikinilerin üzerimizde ıslak kalması, yeterince dezenfekte edilmeyen kirli havuz suları veya aşırı klorlanmış havuz suyu nedeniyle vagen florası bozulur ve vaginal akıntı şikayeti baş gösterir.

Leep ve Konizasyon

LEEP, Loop Electrosurgical Excision Procedure cümlesinin kısaltılmış halidir. LEEP, Pap smear testi sonucunda rahim ağzında anormal hücre değişimi saptanan kadınların kesin tanısını koymak ve tedavi etmek amacıyla uygulanır. Halka şeklinde telden oluşan bir cerrahi alet yardımıyla rahim ağzındaki anormal değişim gösteren bu alan hızlı ve etkili bir şekilde çıkartılır. İşlemin yapılma amacı "konizasyon" ile aynıdır. Sadece kullanılan aletler farklıdır. Konizasyonda kullanılan bisturi yerine LEEP işleminde tel şeklinde elektrik enerjisiyle çalışan cerrahi bir alet kullanılır, bu şekilde daha hızlı, ağrısız ve kanamasız bir şekilde operasyon gerçekleştirilir.

Genital Herpes (Genital Uçuk)

Genital herpes, HSV (Herpes Simplex Virüs)’ün  neden olduğu; ağız, vajina veya genital bölgede yer alan mukoz membranların teması ile yayılan, cinsel yolla bulaşan hastalıklar sınıfına giren viral bir hastalıktır. Genital herpes genital bölgeleri (erkeklerde penis, kadınlarda vulva ve vajina) ve etrafındaki bölgeyi (kalçalar ve anüs) etkileyen bir enfeksiyondur.

Polikistik Over Sendromu

Kadınların yumurtlama probleminin önde gelen sebeblerinden olan “Polikistik Over Sendromu” (PKOS) yani yumurtalıklarda çok sayıda kist görünümü genellikle 30 yaş altı kadınlarda bir takım hormonal düzensizliklerle beraber görülen, nedeni tam olarak bilinmeyen bir durumdur. Kişinin ailesinden aldığı genetik özellikler en sık suçlanan sebepler arasında gösterilmesine ragmen, beslenme alışkanlıkları, hareketsizlik, stress de tetikleyici faktörler arasındadır.

HPV-Genital Siğil- Servikal Kanser

Human Papilloma Virus (HPV), servikal kanserin gelişiminde en önemli etyolojik ajandır. Yapılan çalışmalarda serviks kanseri (rahim ağzı kanseri) olgularının %99’unun HPV’nin bazı tiplerinden kaynaklandığı saptanmıştır. HPV enfeksiyonu cinsel yolla bulaştığından, cinsel aktif her kadın ya da erkek HPV enfeksiyonu geçirebilir. 15-49 yaş arasındaki her 4 kişiden 3’ünün hayatının herhangi bir döneminde HPV enfeksiyonu geçirdiği bildirilmiştir.

Endometriosis ve Çikolata Kistleri

Endometriosis sık rastlanılan kadın rahatsızlıklarından biridir. İnfertil(kısır) kadınların %15' inde, kronik kasık ağrısı nedeniyle ameliyat edilen kadınların ise %20 sinde rastlanmaktadır. Çok çeşitli faktörler bu rahatsızlığa yol açabilir, ağrılı adet görme, ağrılı cinsel ilişki, kronik karın ve kasık ağrısı ve kısırlığa sebep olabilmektedir. Ancak başlangıç döneminde %60'ı belirti vermeyebilir.

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar genel olarak cinsel hastalığı olan birisiyle cinsel ilişkiye girildiğinde bulaşır. Bulaşma olduğunda her zaman belirti olmayabilir. Bazen belirtilerin görülmesi haftalar, aylar ve yıllar sürebilir. Ancak hasta farkında olmadan hastalığı başkalarına bulaştırabilir.

MYOMA UTERİ

Myomlar, uterusun (rahim) düz kas dokusundan gelişen selim tabiatlı yani iyi huylu tömöral yapılardır. Birden fazla sayıda olabileceği gibi değişik büyüklüklerde de olabilir, buna bağlı belirti verebilir veya vermeyebilir.

Rahim (ENDOMETRİUM) Kanseri

Endometrium kanseri kadınlarda meme, kolorektal ve akciğer kanserinden sonra en sık görülen jinekolojik kanserdir. Özellikle yaşlı ve postmenopozal kadınların hastalığıdır. Vakaların %70’i 45-74 yaş arasındadır. Hastalığı saptamada etkin bir tarama testi olmamasına rağmen erken belirti vermesi nedeniyle  %75’i başlangıç evrelerinde yakalanır. Menopozdan sonra oluşan bir vajinal kanama ya da lekelenme nedeniyle doktora başvurmak kanserin henüz erken evredeyken saptanmasını sağlayabilir. 5 yıllık yaşam şansı tüm evreler için ortalama %84 civarındadır, hastalık erken yakalandığında bu oran daha da yükselir.

Serviks (Rahim Ağzı) Kanseri

Serviks yani rahim ağzı, vajinanın en üst noktasının uterusun (rahim) alt kısmıyla birleştiği alandır. Bu alanda meydana gelen kanserler yani  Rahim ağzı kanseri (Serviks Ca) tüm dünyadaki kadınlarda kanser ölümlerinin önde gelen nedenlerinden biridir. Gelişmekte olan ülkelerde her yıl 350bin yeni olgu saptanırken, gelişmiş ülkelerde bu sayı yüz binden daha azdır. Bunun nedeni  gelişmekte olan ülkelerde servikal lezyonların invazif kansere ilerlemeden yani preinvazif dönemde saptanarak tedavi edilmesini amaçlayan etkili tarama programlarının olmayışından kaynaklanır.

Dış Gebelik (Ektopik)

Dış gebelik döllenmiş yumurtanın rahim içinde değil, rahim iç hattı dışında yerleşmesidir ve büyümesidir. Dış gebelik ilk olarak 11. yüzyılda tarif edilmiştir ve 20. yüzyılın başlarında cerrahi ve kan transfüzyonlarının gelişine kadar ölümcül olan bir durum olmasına rağmen artık gelişmiş tanı araçları ve cerrahi yöntemler 1970’lerden beri modern ilaç tedavileriyle geliştirilmiştir. Böylece sadece kadının hayatı değil, aynı zamanda gelecekteki üreme yeteneği de korunmaktadır.